onsdag 11. april 2012

Sykkelig!

I store deler av landet har det vel vært sykkelsesong en stund allerede, så dette innlegget kommer kanskje litt sent. Selv tok jeg fram sykkelen for to uker siden – jeg ble så inspirert av Wien-turen! (i tillegg ble lommeboka mi med månedskort stjålet, så det fikk jeg et ekstra insentiv til å sykle)

Men jeg må innrømme at jeg i går gikk til innkjøp av et nytt månedskort. Det regnet, det var kaldt, og i følge værmeldingen skulle det være sånn i alle fall en uke til – og jeg svei av 400 spenn på månedskort. På den lyse siden betyr det at jeg har fått levert inn sykkelen min til verksted, noe som var litt vanskelig før, siden jeg var avhengig av den for å komme meg rundt. Helst ville jeg jo ha mekket på den selv, men siden jeg vet null og niks om sykkelmekking, tenkte jeg at det kan være greit å la noen eksperter sjekke at den er noenlunde trygg å rulle rundt på.

Sykkelkitsch fra Køben for snart to år siden
Selv om jeg er litt pyse når det gjelder kaldt og vått vær, elsker jeg å sykle! Det er deilig å kjenne litt vind i håret (men ikke så mye, jeg bruker jo hjelm), og man kommer seg ofte like fort frem som om man skulle kjørt kollektivt. I tillegg får man gratis trim på kjøpet – nesten uten at man merker det! Jeg har absolutt ingen høy terskel for å trille i bakker, men etterhvert blir man så lei av å trille opp den samme kjipe bakken hver dag at man sykler helt opp én gang, og så én gang til, og så er det plutselig ikke så ille lenger. For ikke å snakke om den fantastiske lykkefølelsen som av og til bare plutselig bryter fram idet du setter utfor et langt og slakt strekk!

Men nå skal jeg roe ned sykkelprisingen, og heller gjøre det jeg hadde tenkt med denne posten: Gi sykkelen din litt vårstell! En god vask med såpevann og olje på kjedet kan gjøre underverker. Du kan også levere den til en sjekk på sykkelverksted – det koster sjelden mange hundre kronene, og er en god investering i det lange løp.

Det er dessuten mange ting du kan gjøre selv. Jeg skiftet dekk for første gang i mitt liv i fjor, og var kry som bare det, men det er ikke spesielt vanskelig. Gå til anskaffelse av noen dekkroker, google "skifte dekk sykkel", og fyll opp lufta på nærmeste bensinstasjon til slutt (det tar ca 2 sekunder og er mye enklere enn å pumpe selv).

Det er egentlig alt jeg kan om sykkel, men jeg prøver å få tak i ei bok som heter Mekkeboka, som jeg regner med vil gjøre meg til en sykkelguru. Den finnes visst ikke for salg lenger, så jeg står på venteliste hos biblioteket. Det finnes også en DVD som heter Mekke sykkel, og jeg tror jammen jeg skal forsøke å få kloa i den også.

Har du tatt fram sykkelen for sesongen ennå?

3 kommentarer:

  1. Det er faktisk hovedsakelig du som har reddet sykkelen min fra et liv på hytta! Etter å ha lest her, fant jeg ut at jeg skal gi den en sjanse til og levere den inn på service for å se om de kan gjøre den brukbar igjen. Det er jo tross alt en fin sykkel, og fine penger å spare om man ikke egentlig trenger å kjøpe en ny.

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra! Det er ingenting galt med hyttesykler, men det er jo mye bedre om de blir brukt i hverdagen i stedet for å støve bort i en bod mesteparten av året. Jeg har faktisk tenkt til å "redde" en kombisykkel som jeg har fått vite står på hytta snart. Det er uansett ingen som bruker den (det er gåavstand til butikken, og kombisykler er liksom ikke noe å legge ut på langtur med – derimot er den perfekt til avstanden "hjemme hos meg - universitetet").

      Så lenge sykkelen er av OK kvalitet i utgangspunktet er det nesten alltid billigere å reparere den enn å kjøpe ny – mamma måtte bytte ut gir og bakhjul + diverse småting på sykkelen sin, men det kostet fremdeles halvparten av det en ny ville kostet.

      Slett
  2. søt blogg! Fint med litt lengre innlegg og :-)

    Visit mine :) www.oslobyheart.blogspot.com

    SvarSlett