mandag 12. desember 2011

12. desember: Brødkurv

Hver dag i desember fram til juleaften vil søsteren min og jeg komme med tips til en hyggelig julegave du kan lage selv til en overkommelig pris. De andre lukene i Studenterhjemmets julegavekalender finner du her. Dagens tips kommer fra Kristine.

Jeg synes at Stelton sine brødkurver er veldig fine, og har lenge tenkt at jeg vil prøve å lage noe lignende. Kjekt å ha når man skal servere brød, og kurven kan saktens brukes til andre ting også. Hva med frukt, julekaker, teposer eller innpakket konfekt? Det er dessuten en ypperlig måte å få brukt opp stoffrester på.

Mønsteret jeg kom fram til ble slik:

2 rektangulære biter 20x60 cm
2 sirkulære biter med diameter 20,5 cm



1. Klipp ut alle delene. Bruk gjerne en tallerken å tegne rundt for de sirkulære bitene. Det er sømrom inkludert i alle biter, så dette trenger du ikke tenke på!

Ja, jeg vet at den lyse biten er litt større enn den mørke. Jeg
fikset det etter at bildet var tatt.
2. Sy sammen kortsidene på hver av de rektangulære bitene. Sømmen skal være 1 cm innenfor kanten. Press sømmen. Du har nå to sylindere.


3. Fest bunnene på sylinderene med knappenåler. Hvis du ikke får bunnen til å passe ved første forsøk forsetter du bare å tilpasse til det passer. Sy sammen, 1 cm innenfor kanten. Hvis bunnen buler innover betyr det at den er litt for stor. Dette er det heldigvis lett å gjøre noe med! Sy rett og slett en søm innenfor den forrige sømmen, prøv for eksempel med 0,5 cm. Press sømmen. Det er lettest hvis du vrenger kurven slik bildet under viser.


4. Nå kommer det et frivillig punkt: Avhenging av hva slags stoff du bruker kan det hende at toppen av kurven ikke blir fin og rund når du bretter den ned.


For å gjøre noe med det går det an å sy inn et bånd eller lignende mellom foret og ytterstoffet omtrent der hvor kurven skal brettes. Jeg hadde en rest med "horsehair braid" (som forøvrig er laget av plast, og vanligvis brukes i falden på kjoler og slep) liggende, og valgte å sy inn den mellom foret og ytterstoffet. Mål 9 cm ned fra toppen av kurven og legg båndet med øverste kanten langs denne linja. Fest med knappenåler og sy fast øverst på båndet. Sy eventuelt noen ekstra sting for hånd for å holde det på plass. På bildene har jeg først tråklet båndet fast i ytterstoffet, og deretter sydd en søm gjennom både for, bånd og ytterstoff, men ved nærmere ettertanke tror jeg at det fungerer like godt, og blir penere, å bare sy fast båndet i ytterstoffet.


Har du ikke horsehair braid, sier du? Prøv å sy inn litt hyssing eller tykt fiskesnøre istedet. Sy da en søm gjennom både for og ytterstofff, legg i hyssing/snøre og sy en ny søm på andre siden. Det går også an å bruke en myk wire.


5. Brett ned en 1,5 cm bred kant langs toppen av hver av de to delene og stryk den. Fest toppene sammen med knappenåler og sy en stikning langs kanten. Bruk gjerne glidelåsfoten, da er det lettere å få en pen søm. Stryk hele kurven.



Ferdig! Nå er det bare å fylle opp kurven med godsaker og pakke inn, så er den klar for juletreet!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar