lørdag 3. desember 2011

3. desember: Tørket frukt

Hver dag i desember fram til juleaften vil søsteren min og jeg komme med tips til en hyggelig julegave du kan lage selv til en overkommelig pris. De andre lukene i Studenterhjemmets julegavekalender finner du her. Dagens tips kommer fra Jamme.

Den tørkede frukten du får i butikken er ofte både tilsatt sukker og konserverings-midler. Unødvendig, synes jeg – det er jo minst like godt, og mye sunnere, uten denslags. Nettopp derfor er det så hyggelig å få hjemmetørket frukt i gave!


Nå er jo fruktsesongen her til lands egentlig forbi, men ikke fortvil. Dersom du ikke tørket frukt i stor skala allerede i høst, kan jeg opplyse deg om at vi lever i globaliseringens tidsalder, og at det etter all sannsynlighet er frukt å finne i din nærmeste dagligvarehandel. Av frukt som egner seg til tørking kan jeg nevne pære, fersken, aprikos, bær og min favoritt, epler.


Framgangsmåten for tørking av epler la jeg ut tidligere i høst, og den gjelder for annen frukt også. Prinsippet er å dele i biter og tørke i mange timer på ganske lav varme (maks 75 grader) i ovnen, med døra på gløtt. Aprikos og fersken kan det lønne seg å lufttørke et døgn eller to før du putter dem i ovnen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar