onsdag 18. april 2012

Lite og lurt

De færreste studenter – i alle fall i de større byene – kan skryte av så fantastisk mange kvadratmeter å boltre seg på. Selv har jeg tilbrakt en god stund i både studentbolig på 17 kvm (inkludert kjøkken og bad) og i kollektiv. Det sier seg selv at når bokostnader utgjør majoriteten av utgiftene dine nesten uansett hvordan du bor, er ikke dansegulv førsteprioritet. Men la oss heller se det fra den positive siden: Det er mange fordeler ved å bo lite!

Smart Stockholmsleilighet. Foto: Vinklar & Vrår
Det er billigere. Døh. Selvfølgelig er det billigere. Jada, men det er ikke bare husleia du sparer på. Du får også lavere utgifter til oppvarming, og trenger færre møbler. Og vil du ha en forandring, skal det lite til for å gjøre stor forskjell – da jeg bodde i studentbolig trengte jeg ikke å gjøre stort mer enn å skifte sengeteppe, så var hele leiligheten transformert.

Og ikke minst blir det mindre husarbeid: Ok, så skal det til gjengjeld mindre til for at hele leiligheten ser bomba ut, men når man bor lite tar det sjelden mer enn ti minutter å rydde unna rot og moppe over gulvet.

Dessuten er det mye mer miljøvennlig – det krever mindre ressurser – og dessuten en økende realitet i byer som Oslo. Selv om det fremdeles er mye potensiale for å bygge bedre og smartere her i byen (at så mange tomter og hus står tomme er, rett ut sagt, en skam), gjør befolkningsveksten at man bør revurdere det typisk norske idealet om enebolig og hage, i alle fall hvis man vil bo sentrumsnært – og kanskje er det ikke så ille?

En annen sideeffekt er at man blir tvunget til å være kreativ og hele tiden vurdere hva du faktisk trenger, noe som igjen kan føre til at du faktisk kvitter deg med det du ikke trenger. Det er ganske forunderlig – jeg har hatt kjøkken av ganske forskjellige størrelser opp gjennom, men skapene har alltid vært fulle!

Litt inspirasjon: Bladet Studio er så vidt jeg vet det eneste interiørbladet eller -nettstedet i Norge som fokuserer på mindre leiligheter. Jeg har kjøpt det er par ganger (ja, interiørblader er en aldri så liten guilty pleasure), og selv om jeg ikke synes det skiller seg sånn fryktelig fra andre interiørblader er det i alle fall et godt initiativ.

Lite og fint. Smart med kurver i de åpne hyllene! Foto: Apartment Therapy
Apartment Therapy har mye bra tips i Small spaces-seksjonen sin. Sjekk ut Small Cool-kåringen som pågår akkurat nå.

Svenske Kvadratsmart har mange gode tips og bilder fra både sin egen og andres leiligheter. Vinklar & Vrår er en annen blogg jeg finner veldig inspirerende, men den oppdateres dessverre ikke lenger. Men det hindrer en ikke i å titte på bildene som allerede ligger der!

2 kommentarer:

  1. Kjekt med inspirasjon til hvordan man kan utnytte kvadratmeterne! Har du sett denne bloggen forresten: tinyhousesmallspace.tumblr.com/
    Der dukker det i blant opp en del fint :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Den skal jeg følge med på :)

      Slett