mandag 2. januar 2012

Farvel til julematen

Godt nytt år! Håper alle har hatt en trivelig jul.

Jeg har jobbet i romjula, men på nyttårsaften hadde jeg fri. Jeg er ikke spesielt stor fan av svære fester (generelt, og i alle fall ikke på nyttårsaften), så vi valgte å invitere noen få venner på spleiselag. Godt, enkelt og budsjettvennlig, og dessuten veldig hyggelig. Mesteparten av maten ble spist opp – om ikke under middagen, så til nattmat senere på kvelden –, men vi hadde en del ovnsbakte amadinepoteter til overs. Helt greit for meg, det er jo så mye godt man kan lage av kokte potetrester!

Denne gangen valgte vi å lage røsti. Det kan lages av rå poteter også, men jeg synes definitivt det blir best når de er kokt på forhånd. For enkelhets skyld brukte vi potetene med skall, som dessuten var krydret med rosmarin fra før av. Namnamnam.


Røsti

Ca 500 g kokt potet
1 liten løk
Salt og pepper

Smuldre potetene med fingrene (eller riv dem – men jeg synes det er litt kronglete når de er kokt), og bland inn hakket løk. Smak til med salt og pepper.

Stek blandingen som en stor pannekake i olje eller smør på middels varme. Når den begynner å få farge på undersiden, snur du den ved å legge en tallerken oppå potetkaka og snu panna opp ned mens du holder på tallerkenen. Så lar du røstien gli tilbake i panna.

Vi spiste røsti med salat og veggisburger. Helt grei avveksling etter all julematen.

2 kommentarer:

  1. Noe så enkelt! Og like vel har jeg aldri laget det selv før. Jo, en gang på heimkunskapen, men det var med rå poteter og ble ikke like gode som de fra Ikea :P

    SvarSlett
  2. Haha, har ikke smakt de fra IKEA, så jeg skal ikke påstå at denne er bedre, men god er den i alle fall! Og ja, det er kjempeenkelt! I alle fall med kokt potet.

    SvarSlett