mandag 6. juni 2011

Sparetips: Dropp engangsgrillen

Idet jeg skulle poste dette innlegget, begynte det selvsagt å regne. Jaja. Det kommer forhåpentligvis flere dager som innbyr til parkliv.

Det er sol. Det er sommer. Du sitter i parken. Du har en øl i den ene hånda, og i den andre skulle du gjerne hatt noe godt, varmt og grillet. Hva gjør du?

Inntil nylig må jeg innrømme at jeg føyde meg inn blant dem som syndet med engangsgrill, til tross for alle de gode motargumentene. En ting er at maten ikke blir spesielt god, men det genererer også enorme mengder søppel – i Norge kastes det rundt 1,2 millioner engangsgriller i året. Dessuten skal det ikke mye hoderegning til for å skjønne at ting som kan brukes flere ganger på sikt blir billigere enn ting som bare kan brukes én gang.

Det er mange gode alternativer til engangsgrill. Sjekk Grønn hverdags test av turgriller. Hvis du ikke ønsker å investere i en grill selv, er det plassert fellesgriller rundt om i landet, som er gratis å bruke. Her er en liste over fastgriller i Oslo.


For min del ble løsningen en bøttegrill. Den er rimelig, og selv om man skal grille noen ganger før man har spart inn summen sammenlignet med engangsgrill – grillen kostet 180 kr på Granit, og i tillegg kommer noen kroner til grillkull hver gang – vil jeg tro at flere vil kunne grille inn det i løpet av en sommer. For ikke å snakke om at man aldri mer trenger å kaste et aluminiumsmonster med massevis av plast- og pappemballasje. Bøttegrillen gir kanskje ikke de samme kulinariske muligheter som mer fancy griller (jf. Grønn Hverdags test), men siden det uansett er særdeles sjelden jeg griller biff, veier det tyngre at den er enkel i bruk, og enkel å ta med seg – det er bare å pakke alt i bøtta og bære den i hanken.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar