lørdag 2. juli 2011

Spist er spist

Jeg fikk en hjortestek av tanta mi til bursdagen min i januar, og for en tid siden fant jeg ut at den hadde ligget i fryseren på overtid, og inviterte noen venner over på søndagsmiddag. Det ble imidlertid en del stek til overs. Disse restene skar jeg i passe biter og la i fryseren. På torsdag fikk vi en flunkende ny ovn i leiligheten, og jeg fant ut at det passet særdeles godt å innvie den med en viltgryte laget på hjorterestene.

Gryta ble nok overhodet ikke billig (jeg tror ikke en gang jeg gidder å prøve meg på et prisoverslag), men veldig, veldig god. Jeg er på nippet til å kalle den for den beste viltgryta jeg har smakt. Ja, jeg tror faktisk jeg skal gjøre det: Det er den beste viltgryta jeg har smakt.

Utgangspunktet mitt var denne oppskriften fra klikk.no, som jeg tilpasset litt etter det jeg hadde og det jeg fikk tak i. Jeg hadde som sagt frossede kjøttbiter, og jeg gadd ikke å tine den først, men hadde bare hele den frosne klumpen oppi sammen med kraften, hvilket funket utmerket. Har du ikke frosset kjøtt, bør du brune det først. Mot slutten innså jeg at sausen ikke kom til å tykne så mye som jeg ønsket, og hadde oppi litt maizena for å få riktig konsistens.

Definitivt ikke verdens mest fotogene rett. Jeg håper dens velsmakenhet skinner igjennom.
Hjortegryte
4 porsjoner

2 dl (30 g) tørket sopp (jeg brukte kantarell)
2 dl madeira

Legg soppen i bløt i madeira.

1 ss sennepsfrø
2 hakkede sjalottløk

Stek i smør.

2 fedd hvitløk

Knus, og stek litt sammen med sjalottløken. Ha deretter i sopp og madeira, pluss

450 g stekt hjortekjøtt i biter
1 hakket purre
2 gulrøtter i skiver
2 hakkede selleristenger
1 l kjøttbuljong
2 ss tyttebærsyltetøy
2 dl kremfløte

Kok opp, og la det småkoke en god stund. Jeg tror min stod en times tid. Da var væsken kokt inn en god del, men fremdeles ganske tynn. Derfor blandet jeg

1 ss maizena
1 ss kaldt vann

og tilsatte som jevning. Da fikk gryta perfekt konsistens!

50 g brunost
100 g chevre

Skjær i små biter (her er det perfekt å bruke den siste brunostresten som ikke kan skjæres skiver av lenger), og rør forsiktig inn i gryta til slutt. De skal ikke gå i oppløsning, men dukke opp som smaksbomber innimellom. Jeg serverte gryta med potetmos. Helt fantastisk.

Man kan sikkert bruke andre typer kjøtt til denne gryta, men viltsmaken er jo litt av greia. Forøvrig er jeg klar over at jeg har bommet ganske grundig på sesongen (jeg irriterte meg over dét da jeg måtte kjøpe sopp), men det var nå engang slik det ble. Du får eventuelt huske på oppskriften til høsten kommer.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar