torsdag 11. august 2011

Ei høne å plukke

Dette innlegget inneholder bare ett stakkarslig bilde jeg tok nå nettopp, da jeg til min fortvilelse kom på at jeg ikke hadde tatt et eneste bilde under selve prosessen med høna. Jeg kan bare beklage og skylde på at jeg var for opptatt med bein og innvoller til å tenke på å ta fram et kamera.

For noen dager siden fant jeg ei høne i frysedisken på min lokale Rema 1000, kjøpte den og tok den med hjem. For mange ville dette sikkert vært en helt udramatisk foreteelse – for meg var det ikke det.

Det første sjokket kom når høna var tint, og jeg oppdaget at den fremdeles rommet diverse innvoller. De var helt sikkert der av en grunn, og i de vintage eksemplarene av Husmorboka og Schönberg-Erken jeg hadde brukt til research vet jeg at det stod at man for all del må ta vare på kråsen, hjertet og leveren for å bruke dem til et eller annet lurt, men jeg fikk i stedet panikk og kastet alt sammen. Sikkert et fryktelig sløseri – jeg skal være flinkere neste gang.

Nå måtte jeg finne ut hva jeg skulle gjøre med høna. Siden jeg var litt redd for å ødelegge hele greia, og det attpåtil var en ganske stor sak på nesten tre kilo, fant jeg ut at det var lurt å dele den i to. Jeg delte den på langs, og brukte rett og slett en brødkniv til å sage over alle ribbeina tett inntil ryggraden på den ene siden, og selv om det sikkert ikke var helt etter boka funket det overraskende bra. I min iver etter å få ryddet unna litt høne fra kjøkkenbenken, puttet jeg hele den ene halvdelen i ei gryte sammen med to gulerøtter, to selleristenger og en løk, alt i store biter, samt et laurbærblad, en teskje hele pepperkorn, et eller to hvitløksfedd og vann så det dekket, og satte det til koking. Jeg tror den kokte nesten fire timer før jeg tok den av plata, silte av kraften og plukket kjøttet av beina på høna når den var litt avkjølt. Kraften kokte jeg inn en del, før jeg helte den på passende små bokser og glass, og frøs både den og kjøttet til senere bruk.

Et lite utdrag fra min fryser.
Den andre halvdelen ville jeg lage coq au vin av, og etter litt googling endte jeg opp med å bruke en slags miks av Andreas Viestad (ikke spør meg hvorfor oppsettet er så rotete) og Palatist sine oppskrifter. Jeg parterte halvdelen ved å skjære av låret og vingen, og så skjære av bryststykket fra ryggraden og ut. Videre delte jeg opp disse delene i passende stykker, og fjernet de delene som var for beinete (for eksempel vingespissene). Disse frøs jeg sammen med skroget, for å koke kraft på seinere – inntil videre har jeg mer enn nok!

Kjøttbitene ble lagt i en rødvinsmarinade etter oppskrift fra Viestad over natta. Neste dag brunet jeg kjøttbitene og grønnsakene fra marinaden i en kjele, og hadde oppi en boks tomater, rødvinen fra marinaden, sitronsaft og sitronskall (dette vil jeg nok være mer forsiktig med neste gang – jeg synes den ble i overkant syrlig) og tørket steinsopp. Så puttet jeg hele kjelen (bruk en uten plasthåndtak!) i ovnen på 140 grader, og lot den stå i overkant av tre timer. Til slutt silte jeg ut sausen og reduserte den, og serverte det hele med aromasopp, potetmos og stor suksess. Dette ble mer enn nok til fire personer – en eller to porsjoner ble også frosset ned.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar