tirsdag 30. august 2011

For en falafel!

Siden jeg er oppvokst på Oslos østkant, har jeg så og si fått fenomenet kebabsjapper inn med morsmelka, men jeg har skjønt at disse etablissementene i den siste tiden også har spredd seg utover i alle deler av vårt land. I nord og sør er de et yndet stoppested på vei hjem fra byen, og man fortærer kebab i alle dens varianter. Selv foretrekker jeg imidlertid kebabens sunnere og mindre mistenkelige halvbror, nemlig falafel.

Falafel er altså noen slags kikertboller som er stekt i olje, og egentlig smaker kjempegodt, men av og til blir servert tørre, med en litt kjip saus i triste pitabrød. Du kan unngå dette på to måter. I Oslo kan du oppsøke Habibi Take-away i Storgata, som etter min mening har byens beste falafelwraps til 55 kroner sist jeg sjekket – og den blir du virkelig mett av (jeg klarer sjelden å spise opp hele)!

Alternativt kan du lage din egen. Det er litt mer styr, men billigere og minst like godt. I denne oppskriften bruker man brødskiver, som gir en god og myk og luftig konsistens. Det vanligste er nok å bruke loff, men etter min erfaring funker det like bra med grovbrød, så bruk det brødet du har. Bruk gjerne fersk koriander og persille hvis du har, men ikke fortvil om du må bruke tørket.

Ingrediensene til denne falafeloppskriften får du til i underkant av 30 kroner, så med tilbehør kan vi jo regne rundt 15 kr per porsjon, hvis vi tar litt i.

Falafel
3 store porsjoner
(eller 3 middagsporsjoner og en lunsj)

2 bokser kikerter
2 brødskiver uten skorpe
3 fedd hvitløk, hakket
2 ss hakket koriander
2 ss hakket persille
2 ss malt spisskummen
3 ss sitronsaft
1 egg

Legg brødskivene til bløt i kaldt vann.

Renn godt av kikertene, og mos dem med en stavmikser. Klem vannet ut av brødskivene, og mos dem også sammen med de allerede moste kikertene. Ha i resten av ingrediensene og bland det hele til en farse. La den hvile i 20 minutter.

Form små boller (svensk kjøttbolle-størrelse, sånn omtrent), og stek dem gylne i litt olje. De blir ofte fritert, men det synes jeg er unødvendig.


Sist serverte jeg dem med hirse, harissa og yogurtdressing (og gule og gode tomater fra egen stue!). Kjempegodt!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar