onsdag 1. februar 2012

Sparetips: Oljerens til ansiktet

Er du av typen som forbinder "hudpleie" med å vaske seg i ny og ne, og egentlig er strålende fornøyd med dét, har du sannsynligvis ikke så mye å spare på dette. Les noe annet. Hvis du imidlertid er av typen som har flere enn ett ansiktspleieprodukt stående, bruker sminke og/eller synes det er irriterende å bruke penger på kremer som du egentlig ikke er helt sikker på at er så bra for verken deg eller miljøet, kan dette være noe for deg.

Bilde: oliveoiltimes.com
Det går rett og slett ut på å rense huden med planteolje. Prinsippet skal visst være at olje løser olje – jeg er ingen kjemiker, men etter min erfaring funker det som bare det. Etter å ha prøvd det i noen uker, har jeg både færre urenheter og mindre tørrhet, som er et prob-lem for meg om vinteren. Dessuten har jeg eliminert behovet for både sminkefjerner og peeling, og forhåpentlig snart også fuktighets-krem!

Metoden skal passe til alle hudtyper, også fet hud. Grunnen er at oljen balanserer hudens egen oljeproduksjon. Det gjelder bare å til-passe hvilken olje man bruker – noen oljer er fete og egner seg til tørr hud, andre er lettere og passer best til fet hud. Selv har jeg helt litt av en kaldpresset, økologisk olivenolje jeg hadde i kjøkkenskapet over i en tom plastflaske. Jeg er i utgangspunktet ganske fornøyd med den, men jeg vurderer å bytte til avokadoolje, som visstnok skal være enda mer fuktighetsgivende. En del som bruker denne metoden blander litt ricinusolje (castor oil), som skal ha en ganske sterkt rensende effekt, med olivenolje, særlig hvis man har fet hud. Det er bare å finne en olje(-miks) som passer for seg.

Framgangsmåten er som følger:
Massér olje inn i hele ansiktet, fukt en klut (les forresten min hyllest til kluten her) med varmt vann (men ikke så varmt at du skålder deg) og legg den over ansiktet. La den ligge der til kluten er lunken, skyll den igjen og tørk av oljen. Av og til masserer jeg huden lett med kluten, for en skrubbeeffekt.

Mange trenger ikke å bruke fuktighetskrem etterpå. Jeg har av og til brukt det når huden har kjentes litt stram, men jeg har ikke trengt det noe særlig i det siste – muligens fordi oljen har bidratt til å balansere huden?

Hvis du vil finne ut mer, kan du jo lese det Therese på Erkjennelser har skrevet om dette, eller bare google "oil cleansing method".

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar