torsdag 29. mars 2012

Wien, du Stadt meiner Träume

Forrige uke var storesøster og jeg noen dager på besøk hos lillesøster, som studerer i Wien. Man må passe på å besøke fine byer mens man kjenner noen som bor der – reisebudsjettet ser med en gang bedre ut når man kan låne en sofa å sove på, og et kjøkken å lage mat på.


Wien er en nydelig by med masse fine museer og bygninger, men det jeg nesten likte best, var det fantastiske CityBike-opplegget deres! Det er nemlig gratis å låne bysykkel i 1 time av gangen, og siden vi hadde godvær hele oppholdet, så vi ingen grunn til å kjøpe kort på u-bahn. Sykkel er det beste turistframkostmiddelet, synes jeg – man kommer seg fort fram (ofte raskere enn kollektivtransport), og man får sett mye mer av byen enn om man tilbringer store deler av tiden nede i en tunnel.

Men vi har også trasket masse gatelangs og spist kastanjer ...


... funnet bortgjemte stier i parken rundt Schönbrunn slott ...


... og blåveis!


Foruten en haug med museer, tok vi også en titt på Hundertwasserhaus, der det vokser trær ut av sprekker i muren og gulvet bølger seg. Det huser faktisk vanlige leiligheter, men selv om jeg liker konseptet, tviler jeg på at jeg kunne bodd der selv – om ikke annet fordi de evinnelige turistflokkene utenfor vinduet sannsynligvis ville gjort meg gal.


Siden jeg dermed har tatt påskeferien på forskudd, skal jeg i de neste ukene følge fjellvettregelen om å grave seg ned om nødvendig – riktignok i kvalifiserings-oppgaver. Jeg utelukker ikke at det blir litt blogging i pausene, altså.

Bildene er forøvrig stjålet fra storesøster. Takk!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar