onsdag 7. mars 2012

Gulrotkake uten sukker

Jeg har innsett at jeg kanskje bør kutte litt ned på inntaket mitt av raffinert sukker. Det er både særdeles usunt og veldig avhengighetsdannende, og avhengighet er generelt en ganske upraktisk ting. Det betyr ikke at jeg har tenkt til å slutte å spise kaker og godteri – snarere tvert om – men det betyr at jeg må bli flinkere til å lage sunn godis selv, uten raffinert sukker, sånn at jeg ikke blir fristet til å kjøpe en sjokolade på kiosken.

Oppskriften på denne gulrotkaka fant jeg på 101 Cookbooks. Opprinnelig brukes det dadler og modne bananer som søtning, men siden jeg manglet bananer, hadde jeg i litt agavesirup i tillegg til dadlene. Dessuten hadde jeg i en boks med knust ananas (bruk ananas i juice, ikke lake!). Namnamnam. Ha gjerne i mer krydder – jeg var litt redd for at det skulle bli litt for julekake, men neste gang skal jeg pøse på. Gulrotkake skal være litt krydret, også må det være valnøtter i. Ok, jeg innrømmer det – jeg har valnøtter i alt (dog, gulrotkake med valnøtter er vel knapt det mest radikale jeg har laget).

Hvis du vil gjøre kaka enda sunnere, kan du sikkert bytte ut litt av hvetemelet med grovt mel. Jeg kan ikke se for meg at det skal gjøre noen stor forskjell – det er ikke noe sukkerbrød vi lager, heller.


Gulrotkake

100 g mykt smør
1 dl dadler uten stein
1 boks knust ananas
3 revne gulrøtter
2 dl grovhakkede valnøtter
1 dl agavesirup
1 dl naturell yoghurt
2 egg
3 1/2 dl hvetemel
2 ts bakepulver
1 1/2 ts kanel
1/2 ts kardemomme
En klype havsalt

200 g naturell kremost
Agavesirup eller annen søtning

Hvis du har kjøkkenmaskin, moser du dadlene og smøret sammen til en krem. Hvis ikke, kan du bare hakke det sammen så fint du gidder.

Hell juicen av ananasen, og bland inn ananaskjøttet, revne gulrøtter, valnøtter, agavesirup, yoghurt og egg. Rør godt.

Bland inn resten av ingrediensene, og ha røra i en springform på 24 centimeter (liten langpanne går sikkert også bra). Stekes ved 180 grader i cirka 40 minutter.

For å lage glasur visper du kremosten luftig, og har i søtning til du synes det er søtt nok. Også må du ha den på kaka når den er ferdig stekt og avkjølt, da.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar