mandag 7. november 2011

Bare kål

Jeg er i Russland og har ikke allverdens internettilgang der jeg bor, så det blir litt så som så med blogging. Jammen godt at søsteren min har skrevet dette innlegget til kålens pris:

Jeg har lyst til å slå et slag for kålen. Ikke bare er den billig, nei, den er også sunn, god, anvendelig og så har den lang holdbarhet. Kålen er en ålreit grønnsak. Selv når du glemmer den i uker og måneder ligger den trofast og venter på deg, klar til dyst når du skulle finne på å huske på den igjen.

Som for et par dager siden, da jeg skulle smøre meg matpakke og oppdaget at det ikke var flere rundstykker igjen i fryseren. Ikke hadde jeg noen grønnsaker eller frukt heller, så det så dårlig ut for en salat. Eller, vent litt. Var det ikke en kålskalk jeg skimtet der inne på nederste kjøleskapshylle? Jo, så sannelig! Og fortsatt like fin som da jeg sist så den for endel uker siden. Jammen fant jeg ikke en gulrot også, og kombinert med et glass kikerter blir dette rene herremåltidet! Sunt, godt, billig, raskt og miljøvennlig!

Jeg ble rett og slett så inspirert av kålsalatlunsjen at jeg bestemte meg for å gå for kål til middag også. Kålsuppe med byggryn og gremolata ble definitivt en suksess, og skal repeteres. Mange av de samme ingrediensene som salaten, men en helt annen smak. Og får jeg nevne prisen? 3 kroner per porsjon.

Har du også en kålskalk liggende i kjøleskapet vet du nå hva du kan bruke den til. Og hvis ikke du har en kålskalk vil jeg anbefale deg å skaffe en. Hurra for kålen!


Kål- og kikertsalat
1-2 porsjoner
120 g kål
240 g kikerter (1 boks)
1 gulrot

2 ss sennep
1 ss olivenolje
1/2 ss sitronsaft
1 ts honning

Salt og pepper

Kutt opp kålen i strimler og riv gulroten på et rivjern. Bland dressingen i et glass. Rør det hele sammen og smak til med salt og pepper. Tilsett eventuelt mer sitronsaft hvis du liker det. Hvis du har friske urter, f.eks. bladpersille, passer det også godt. Oppskriften kommer på omtrent 7 kroner.


Kålsuppe med byggryn
3 porsjoner

1 løk
1 fedd hvitløk
150 g kål
1 gulrot
100 g byggryn
2 buljongterninger
1 liter vann

2 ss sitronsaft
En liten bunt bladpersille
Skallet av en halv sitron
1 fedd hvitløk

Salt og pepper

Hakk løk og det ene hvitløksfeddet og blank det i olje. Skjær kålen i tynne strimler, gjerne med en ostehøvel og kutt gulroten opp i tynne staver. Tilsett kål og gulrot til løken og stek til kålen faller sammen. Tilsett vann, buljongterninger og byggryn og kok opp. La suppa koke til byggryna er ferdige, dette tar omtrent 20 minutter. Imens river du skallet av en halv sitron og hakker bladpersille og det andre hvitløksfeddet. Når suppa er ferdig kokt tilsetter du sitronsaft, sitronskall, persille og hvitløk og smaker til med salt og pepper. Nam nam! Hele oppskriften havner på omtrent 9 kroner, noe som gir en pris på 3 kroner per porsjon.

5 kommentarer:

  1. Det blir litt dyrere da, men jeg har begynt å koke kål i øl. Det er veldig godt.

    (Og så heldig du er som er i Russland!)

    SvarSlett
  2. Mm, det høres godt ut! Hva slags øl bruker du? Hvis man bruker lett- eller alkoholfri øl blir det jo ikke så dyrt, men alkoholen har kanskje en eller annen funksjon?

    SvarSlett
  3. Hvilken blogg! Her blir man jammen inspirert. Liker spesielt mattipsene dine; billige, vegetariske og enkle - akkurat som jeg liker det! Jeg er ikke den som har sitronsaft og senep og fancy ting i skapet, men jeg vil gjerne bli det. Om du ikke har gjort det tidligere, kan du legge ut en slags liste over grunnleggende greier du har på kjøkkenet for å lage disse deilige rettene? Hva handler du når du er i butikken? Jeg kommer hjem fra utlandet før jul og må starte på scratch. Hva bør jeg kjøpe inn?

    SvarSlett
  4. Så hyggelig tilbakemelding!

    Søsteren min har tidligere laget en lite over ting man bør ha i spiskammeret -- den finner du her: http://studenterhjemmet.blogspot.com/2011/03/dette-br-du-ha-i-spiskammerset.html

    Hvis du trykker på etiketten "fra spiskammerset", kommer det opp oppskrifter som er laget kun av ting fra denne lista (eller så godt som). Man må jo gjøre litt individuelle tilpasninger, men jeg tror den er et godt utgangspunkt!

    SvarSlett
  5. Jeg bruker mørkt øl. Det smaker mest med alkoholholdig øl, men den mørke, alkoholfrie fra Munkholm er helt OK.

    SvarSlett