onsdag 2. november 2011

Bra gaver

Vil bare anbefale Grønn Hverdags Bra gaver-app på Facebook. Det er heldigvis fremdeles en stund til jul, men det er ikke så dumt å begynne å tenke på julegaver allerede nå. Da slipper du kanskje å måtte løpe ned til bensinstasjonen på juleaften og kjøpe spylevæske til far, eller selv å få et interaktivt fossefallbilde av tante Magda (eventuelt får du nettopp det interaktive fossefallbildet du ønsket deg). Med Bra gaver kan du lage ønskeliste selv og se på venners ønskelister. I tillegg er det en liste med bra og bærekraftige gaveforslag, hvis du som veldig mange andre egentlig ikke trenger noe spesielt, og sliter med å finne på noe.

Det er både hyggeligere og mer miljøvennlig å gi bort gaver som faktisk er ønsket!

5 kommentarer:

  1. Jeg har hatt ønskelister på bloggen min, men siden ingen av mine gavegivere leser den, har det mest vært en slags konstatering av hva jeg selv kommer til å skaffe meg om ingen andre gjør det først. Jeg liker generelt ikke å gi ønskelister, fordi det viser en forventning om å få en gave, og jeg føler meg ikke helt komfortabel med det. I tillegg blir det så upersonlig når giveren ikke har funnet frem til gaven på egenhånd ...

    SvarSlett
  2. Jeg har et veldig ambivalent forhold til jul i det hele tatt, og for min del kunne man gjerne ha droppet hele gavestyret (det har jo utspilt sin rolle litt når man som du skriver stort sett uansett ville skaffet det på egen hånd...). På den andre siden vet jeg at de jeg feirer med setter pris på jul og det som hører jula til (inkludert gaver), og ser ingen grunn til å være noen festbrems, så lenge ting holder seg innen rimelighetens grenser.

    I en ideell verden skulle jeg gjerne pønsket ut personlige, morsomme gaver som treffer godt til alle, men det har jeg dessverre verken tid eller kanskje spesielt fantasi til (og jeg gir ikke en gang gaver til spesielt mange). Da kommer ønskelista godt med! Det er jo ikke sagt av man ikke kan ha en personlig vri på ting bare fordi det står på en ønskeliste.

    Jeg opplever heller ikke ønskeliste som et tegn på forventning om å få gave (jeg forventer ikke julegave av alle Facebook-vennene mine, liksom), men mer et krav fra foreldre, besteforeldre og søsken. :)

    Og om man ikke vil lage sin egen ønskeliste, har Bra gaver mange fine tips på hva man kan gi også!

    SvarSlett
  3. Jeg er veldig glad i jul, og jeg liker å gi gaver, men jeg liker ikke at julen i så stor grad er redusert til en gavefest. Jeg hadde tenkt til å skrive et innlegg om alternative gaver på bloggen min i år, men jeg vet ikke om jeg orker. Vil det og tiltak som Bra Gaver ikke uansett opprettholde materialismen i julen? Jeg bare tenker høyt.

    Men jo, jeg har også familiemedlemmer som ber om ønskelister ;)

    SvarSlett
  4. Tja, kanskje ikke akkurat materialismen per se, men det bidrar nok til gavefokuset (men det er kanskje det du mener?). Imidlertid, så lenge det er penger å tjene på det tror jeg ikke vi blir kvitt gavefokuset uansett -- og da er det bedre at finnes stemmer som i det minste drar fokuset over på og gir folk inspirasjon til andre, mer etiske alternativer til det markedskreftene vil ha oss til å kjøpe. Og det må jo være positivt!

    SvarSlett
  5. Jo, det er vel det. Det blir vel litt som svanemerkeordningen (og diverse råd fra Grønn Hverdag), hvor produktene bare er hakket bedre enn de andre. Det er bedre at slubbertene velger svanemerkede produkter fremfor de andre, men aller best ville det vært om flere gjorde en aktiv innsats for å være gode og ikke bare hakket bedre enn de verste. Jeg setter det på spissen, men jeg er litt sånn at om målet er middelmådighet, kan en like godt slutte å prøve.

    SvarSlett