lørdag 12. november 2011

Hva har du i kjøkkenskapet?

Da en leser i en kommentar foreslo at jeg skulle legge ut en liste over det jeg hadde i kjøkkenskapet, måtte jeg tenke meg litt om. Dette hørtes da kjent ut? Jo, min søster har nemlig allerede laget en slik liste! Den ble imidlertid lagt ut for over et halvt år siden, og det er på høy tid at jeg minner om den, til glede for både nyere lesere og oss som bare har dårlig hukommelse:

Dette bør du ha i spiskammerset

Med et slikt basislager har du faktisk ingredi-ensene til mange komplette måltider (noen oppskrifter finner du under etiketten "fra spiskammerset"), og supplerer du med et par ingredienser til er mulighetene så å si uendelige.

Sånne lister er selvsagt gjenstand for personlige tilpasninger, men da jeg selv satte meg ned for å skrive min egen liste, fant jeg raskt ut at den ble en tilnærmet nøyaktig kopi av min søsters. Det har muligens noe med at vi vokste opp under samme tak – det eneste må være at jeg ikke er spesielt glad i tunfisk, og dessuten bruker sitronsaft på flaske, som den latsabben jeg er.

Men til alle dere som ikke vokste opp under samme tak som søsteren min og jeg: Hva anser dere for uunnværlig i kjøkkenskapet? Og er det noe på vår spiskammer-liste dere synes er tull, fjas eller tant? Det hadde vært veldig interessant å få vite hva dere andre studenter (og selvfølgelig de av leserne mine som ikke studerer) baserer kosten sin på. Kanskje vi kunne laget en slags nasjonal studentkjøkkenskapsliste?

3 kommentarer:

  1. Jeg synes man må ha sennep, tomatpuré, melis, kakao, kokesjokolade og vaniljeekstrakt i tillegg. Gulost er også greit å ha på lur, om man spiser melkeprodukter.

    SvarSlett
  2. Enig i sennepen, Heidi. Jeg droppet den fra lista, men har innsett at det er noe jeg har brukt både støtt og stadig i det siste, så den burde nok få bli med.

    En spiskammers-liste er i det hele tatt dynamisk; jeg vet det er ting jeg synes er helt essensielle nå som jeg ikke ville visst hva jeg skulle bruke til for bare noen år siden. På samme måte vil det sikkert dukke opp nye ting i framtida. Sånn sett kan det være gøy å sette opp liste med jevne mellomrom, så man kan følge med på sin egen utvikling i mat- og kokevaner :)

    SvarSlett
  3. Tja. Jeg har faktisk sennep på kjøkkenet, men jeg tror jeg bare har brukt den til akkurat den retten jeg kjøpte den inn for, så det er nok ikke på min essensielle liste. Kakao og vaniljeekstrakt (eller i mitt tilfelle, hjemmelaget vaniljesukker) er jeg imidlertid enig i. Og muligens tomatpuré, men det er også en typisk ingrediens jeg bruker mindre enn jeg tror.

    SvarSlett