torsdag 17. november 2011

Klementinspray

En bieffekt av disse klementin-tidene er et berg av klementinskall, og da lurer vi alle på: Hva i all verden skal jeg gjøre med det?

Okei, da, du har kanskje ikke lurt så mye på det. Men jeg har uansett en idé: Lag en miljøvennlig allroundspray til julerengjøringa! Oppskriften fant jeg på bloggen til Heidi, og alt du trenger er eddik og sitrusskall. Fyll et glass med vanlig, hvit eddik (en flaske koster vel omtrent en tier), og ha i sitrusskall. La det stå i noen uker, til eddiken har samme farge som skallet, sil av eddiken og hell den på en tom sprayflaske.


Både eddik og sitrus er antibakterielt, og hvis du i tillegg har litt bakepulver til å helle på vanskelige flekker, skal du være klar for det meste av rengjøringsjobber. Jeg synes ikke at eddiklukten forsvinner helt fra selve sprayen, men du trenger ikke å være redd for at det skal lukte eddik etter at du har brukt den – om noe fjerner den lukt.

2 kommentarer:

  1. Så lurt! Ikke at jeg har så mye klementinskall liggende, men jeg er i hvert fall veldig interessert i å begynne med miljøvennlige (og dyrevennlige) vanskemidler, når alle de grusomme produktene fra supern er brukt opp.

    SvarSlett
  2. Du kan jo godt bare bruke vanlig eddik også, men det er mange som ikke er spesielt glad i den lukta... Alternativt har man eplecidereddik, men det er igjen litt dyrere.

    Prøvde forresten sprayen sammen med et lite bakepulverdryss på den fettete komfyren min i går, og det funket fjell!

    SvarSlett