onsdag 23. november 2011

Bra brownies med bønner?

Storesøsters bønnebrownies! Namnam.

I et av mine første innlegg her på bloggen fortalte jeg at jeg snart ville skrive et innlegg om bønnebrownies. Dette begynner å bli en stund siden, men bedre sent enn aldri? Her kommer altså innlegget!

Bønnebrownies, eller Black Bean Brownies, finnes i mange varianter rundt om på nettet, og de fleste minner lite om vanlige brownies. Jeg var i ferd med å gi opp å finne en sunnere brownievariant da jeg tilslutt fant denne oppskriften hos No Meat Athlete. Jeg har revidert den litt, og er veldig fornøyd med resultatet. Det var tydeligvis også farfar, som forsynte seg tre ganger da jeg tok med browniene til søndagkaffen sist uke. Hittil er det ingen jeg har servert dem til som har fattet mistanke om at de er noe annet en vanlige brownies, så det er jo også et godt tegn.


Med sukker langt opp på innholdslista kan ikke kaka defineres som sunn, men sammenlignet med Toro brownies er dette definitivt et sunnere alternativ. Her er det mer umettet fett, mer fiber og mer proteiner. De er dessuten veganske og, som sagt, veldig gode.

Bønnebrownies
1 liten langpanne

1 boks svarte bønner eller kidneybønner
ca 2 dl vann
2,5 dl sammalt hvete, fin
1 ts salt
1 ts bakepulver
1 ts vaniljesukker
3,5 dl sukker
2 dl kakaopulver
3 ts pulverkaffe
2,5 dl hakkede hasselnøtter

Bønnene skylles og kjøres sammen med vannet i en blender eller stavmikser til en jevn mos. Tilsett alle ingrediensene bortsett fra nøtter og rør godt. Bland eventuelt inn mer vann dersom røra er for tykk. Rør inn hasselnøtter og fordel i smurt form. Stekes ved 175 grader i 25-30 minutter.

Det er også mulig å bruke andre nøtter enn hasselnøtter, Jamme bruker f.eks. valnøtter. Poenget med nøttene er å få litt fett i kaka og å kamuflere bønnene hvis de ikke er fullstendig finmalt. I tillegg til smaken, selvfølgelig.

6 kommentarer:

  1. Jeg har stort sett styrt unna sånne oppskrifter, men er litt fristet til å prøve nå.

    Hvor stor form ble brukt, forresten?

    SvarSlett
  2. Min lille langpanne er i alle fall omtrent 22 x 33 cm, og så vidt jeg husker brukte vi en nesten lik en da vi lagde disse.

    SvarSlett
  3. Jeg ELSKER at disse er veganske! Og vet du hva jeg elsker enda mer? At jeg kjøpte en boks svarte bønner i går, sånn helt tilfeldig, uten å vite hva jeg skulle bruke dem til. Dødskult! Jeg har aldri hørt om brownies med bønner før. Gleder meg til å prøve. Her er det tomt for brød, så nå skal jeg lage scones'ene dine :) God lørdag!

    SvarSlett
  4. Laget denne i går faktisk! Halvparten av hasselnøttene hadde jeg i uten å hakke, nam! Crunchy for alle penga! Postet oppskriften på bloggen, med link til denne siden selvsagt! :)

    SvarSlett
  5. Beklager, men den var ikke særlig god. Jeg og en venninne prøvde den igår, og det var alt for mye kakaopulver, og konsistensen var ikke slik brownies vanligvis er.

    SvarSlett
  6. Asj og fy bønner har ikke noe i brownies og gjøre bønner hører hjemme i middagsmat ikke i kaker

    SvarSlett