tirsdag 10. mai 2011

Brenneslesuppe

Ja, det blir kanskje litt mye brennesle her på bloggen for tida. Men det er jommen ikke uten grunn! Det gjelder å plukke av vildens lyst mens man har sjansen.

Brenneslesuppe er en klassiker, og for mange er dette deres første (og eneste) møte med brennesle. Den blir ofte jevnet med fløte, men blir mer mettende og (etter min mening) mye bedre hvis man jevner den med potet. Dessuten har jeg oppi litt sitronsaft, som gjør den aldri så lite syrlig.

Jeg rakk ikke å hente friske nesler fra bakgården i går, så jeg brukte en pose jeg forvellet og frøs ned for en ukes tid siden, men man kan selvfølgelig bruke frisk brennesle også. Bare øk mengden litt.


Brenneslesuppe
2 porsjoner

1 løk
1 fedd hvitløk
Grønnsaksbuljongterning
6 dl vann
3 poteter, skrelt og i biter
80 g frossen brennesle
2--3 ss sitronsaft
Salt og pepper

Løk og hvitløk hakkes og stekes i olje i en stor kjele. Ha i buljongterning, vann og potet, og kok til potetene er møre. Ha i brennesle og la det putre til den er varm. Kjør suppa jevn med stavmikser. Ha i sitronsaft, salt og pepper etter smak. Server med godt brød og gjerne en klatt creme fraîche.

Prisen? Tja, potetene kostet rundt 4 kr, løken 3, også kan vi legge til 3 kr til for hvitløksfedd, buljong og sitronsaft. Og brenneslen er jo gratis. Så totalt 10 kr. Det kaller jeg studentmat.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar