søndag 8. mai 2011

Bruk brenneslen på brødskiva

Hvis du i motsetning til meg har fri denne søndagen, har du en perfekt anledning til å lage min søsters fantastiske neslepesto:

Amerikanere er rare. Forleden dag surfet jeg på amerikanske matblogger, og kom tilfeldigvis over dette innlegget. Innlegget i seg selv er det ikke noe galt med; brennelsepesto er kanskje utenom det vanlige, men det er rett opp min gate (bokstavelig talt, bør jeg vel si. I alle fall brenneslen). Nei, det merkelige er det faktum at dama kjøper brennelse på matbutikken. Ugress i grønnsaksdisken, da gitt! Jeg hadde også med meg ugress hjem fra matbutikken i dag, men den var plukket i skråningen utafor butikken og ikke inne. Det fungerte imidlertid riktig godt å lage pesto av grøftekantnesler også. Oppskriften er inspirert av originalinnlegget, men jeg har gjort en del endringer.

Neslepesto

En halv frysepose med brennesletopper (70 g)
En neve mandler, skåldede (25 g)
1 hvitløksfedd
0,5 dl olivenolje
0,5 dl revet parmesan
saften av en liten sitronskalk
salt og pepper


Rens brennelsen og skyll den godt. Sett på en kjele med vann. Når den koker putter du brennelsen oppi og koker i omtrent 10 sekunder. Dette gjør at neslen faller sammen og du er sikker på å ikke brenne deg. Hell brenneslen over i en sil og press ut så mye vann som mulig.

Rist mandlene i tørr stekepanne til de begynner å få farge. Støt mandler, hvitløk og nesle sammen i en morter. Tilsett deretter olivenolje, parmesan og sitronsaft og bland godt. Smak til med salt og pepper. Hvis du ikke har en morter går det også an å finhakke ingrediensene sammen.

Morteren min er liten, så jeg måtte lage pestoen i flere omganger.
Pestoen er nydelig som pålegg, enten alene eller sammen med ost eller grønnsaker, og fungerer utmerket på pasta.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar