mandag 11. april 2011

Derfor bør du spise bønner

Nok et innlegg fra supersøster Kristine:

For et par år siden fantes det ikke en bønne på mitt kjøkken, og det eneste jeg noen sinne hadde laget med dem var chili con carne på skolekjøkkenet i 9. klasse. Jeg var sikker på at jeg ikke likte bønner, men etter å ha lest oppskrift på oppskrift med bønner og linser gav jeg dem en ny sjanse. Det har jeg ikke angret på.

Tørkede bønner, linser og erter er nemlig studentens beste venner. Det bare å venne seg til det med en gang! Med en kilopris (i tørr tilstand) på 25 kr/kg hos min lokale innvandrerbutikk, er dette nesten uslåelig næring-for-penga. Godt er det også, og veldig anvendelig, så det er ingen grunn til å vente.

Det tar riktignok litt tid å bløtlegge og koke bønnene, men så lenge du har tilgang på en fryser er det ikke noe problem. Jeg pleier å bløtlegge en halv kilo bønner av ganger, koke dem og dele opp i porsjonspakninger som jeg fryser ned.

Slik gjør du:

Legg de tørre bønnene i en bolle og fyll opp med minst tre ganger så mye vann som bønner. La bønnene stå på kjøkkenbenken over natta. Hell av bløtleggingsvannet og skyll bønnene i friskt vann. Kok de bløtlagte bønnene til de er møre, dette tar mellom ½ og 1 ½ time, avhengig av bønnetype.

Når du skal bruke bønnene kan du for eksempel lage kikerter med parmesan. Dette er kikerter på sitt enkleste, men veldig godt allikevel, og perfekt mat på lesesalen, hvis du er blakk, eller hvis du ikke har tid til å lage mat.


Kikerter med parmesan

Kikerter, kokte
Sitron
Parmesan, revet
Salt og pepper

Ha kikerter i en skål, press sitronsaft over og ha oppi revet parmesan. Smak til med salt og pepper.

Parmesan er en matvare som bør finnes i et hvert kjøkken; den kan løfte nesten enhver rett fra kjedelig til vidunderlig, og osten er veldig drøy og holder seg en evighet. Et ostestykke til 50 kroner varer mange måneder her i huset.

Pris på retten blir omtrent 6 kroner (3 kroner for kikerter, 0,5 kroner for sitron, 2,5 kroner for parmesan) når jeg bruker 3-4 dl kikerter.

Bønner er også fint i gryteretter, supper, som puré på brødskiva, til grønnsaksburgere og i brownies. Ja, brownies. Følg med, oppskrift kommer snart.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar