tirsdag 15. mars 2011

Paprikapasto

Pasta med pesto er langt og unødvendig - derfor sier jeg heller pasto (siden pesta blir litt feil).

Min kjære er ikke spesielt glad i paprika. Det fikk jeg vite da jeg hadde invitert ham på middag for første gang og denne retten, hvis hovedingrediens er nettopp paprika, allerede stod og putret på komfyren. Det gikk bra allikevel, og jeg vil gjerne rette en stor takk til fløte og pinjekjerner som balanserer den litt skarpe paprikasmaken og dermed reddet forholdet vårt.

Oppskriften er ørlite modifisert fra en oppskrift jeg fant her.



Paprikapasto


2 store paprika (evt. 3 mindre)
2 ss pinjekjerner
2-3 sjalottløk
3 fedd hvitløk
En fløteskvett
Salt og pepper
Frisk basilikum
Parmesan
Pasta, gjerne fullkorn

Del paprika i to og fjern frø. Legg på et stekebrett på øverste rille under varm grill til skallet er svart. Jo jevnere du klarer å svi dem, jo enklere blir det å flå dem.

Rist pinjekjerner i tørr panne, og mal disse sammen med flådd paprika med stavmikser til en glatt masse.

NÅ! kan du sette på pastavann.

Hakk løk og blank den i olivenolje. Ha i hakket hvitløk og stek litt til. Ha i paprikablanding og kok opp. Smak til med fløte, salt og pepper. Hakk basilikum og bland det i til slutt.

Bland med pasta og strø parmesan på toppen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar