fredag 18. mars 2011

Sparetips: Stopp sokkene dine

...før de tar over verden! (heh.)

Vinteren er tydeligvis ikke over ennå (jf. Oslo-været i dag), og dermed er det også en stund til vi kan pakke bort ullsokkene for godt. Som de fleste ullsokkbrukere vet, skal det ikke mye til før slitasje viser seg som hull på hælen. Når dette skjer har du to valg: Du kan fortsette å gå med dem (og fryse på hælen) til de slutter å henge sammen og må kastes, eller du kan stoppe dem. Sant nok, ullsokker koster ikke så mye i våre dager - meg bekjent kan man få tak i noen på H&M for 60 kr. Men ærlig talt, ville du ikke heller brukt de pengene på en halvliter?


Derfor - fram med nål og garn. Bruk garn i samme farge som sokken, eller bare det garnet du har for hånden (det gjør jeg). Det viktigste er at garnet er slitesterkt, så bruk gjerne et med litt kunstfiber i (nylon e.l.). De fleste syforretninger selger også stoppegarn som er spesielt godt egnet for formålet. Kjøp det hvis du gidder.

Så trenger du en nål. Den bør helst være litt tjukk, og butt i enden. Jeg har ingen slik nål, men jeg bruker en spiss en uten problemer. Det kan også være greit å ha en såkalt stoppesokk (tredings formet som en sopp, som du putter inni sokken), men også dette klarer jeg meg fint uten.

Da er det bare å sette i gang. Først tråkler du rundt hullet og snurper det litt sammen (ikke for mye).


Deretter lager du en systematisk vev av tråder, først den ene veien:


og syr du tråder på tvers som veves inn i de andre.


Fest tråden. Sånn - null hull!

Det bør nevnes at hull som er nådd en viss størrelse kan være problematisk å stoppe. Er du av typen som strikker kan jeg i slike tilfeller anbefale å klippe av foten og strikke ny på den gamle vrangborden - den er jo som regel helt fin.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar