tirsdag 22. mars 2011

Ting som er fine å putte i brød

Jeg har allerede skrevet et innlegg om hvordan man baker brød. Nå tenkte jeg å skrive litt om forskjellige ting man kan putte i brødet for å gjøre det ennå bedre - det er jo når man kan tilpasse og lage det nøyaktig etter sin egen smak at det blir gøy.

Det kan være å anbefale å bake litt etter oppskrift før du tar helt av med eksperimenteringen. Da lærer du hvordan deigen oppfører seg og hvordan den skal være for å få et bra resultat. Å mislykkes flere ganger er bare demotiverende - da er det bedre å ta det litt forsiktig.

En god del av det som er listet opp under her kan males til mel. For eksempel i helsekostbutikker finner du gjerne et utall forskjellige typer mel: Nøttemel, bønnemel, mel av de fleste typer korn og frø og så videre.

En viktig å huske på er at det er gluteninnholdet i hvetemel som gjør at brødet hever. Erstatter man mye av hvetemelet med noe annet kan brødet bli veldig tett og tungt å spise. Selv foretrekker jeg dét framfor loff, men bli ikke overrasket over at brødet ikke hever dersom du har i lite hvetemel, eller dropper det helt.


Frø og korn: Her funker nær sagt alt - solsikkefrø, linfrø, gresskarkjerner, sesamfrø og så videre. Ha oppi det du syns er godt. Alle typer helkorn er også kjempegodt, men man må passe på at de ligger i bløt lenge nok - hvis ikke blir de veldig harde. En del frø bør også bløtlegges litt så brødet henger bedre sammen. Jeg pleier å bløtlegge alt av kli, helkorn og frø for sikkerhets skyld. Frø kan også spires.

Nøtter: Valnøttbrød er jo en klassiker, og siden nøttene er såpass myke kan de brukes hele om du vil. Bruker du hardere nøtter bør de deles opp i mindre biter.

Tørket frukt: Tranebær er veldig godt, tørket aprikos i biter likeså. Rosiner er også fint, men bør kanskje bløtlegges først. Det meste av tørket frukt kan i grunn brukes, og er vanlig å kombinere med forskjellige typer nøtter. Brød med oliven og soltørkede tomater (som faktisk regnes som frukt) er også velprøvde varianter.

Linser og bønner: Disse kan brukes kokte (se restemat), eller de kan spires først.

Restemat: Nå kommer vi til en av de tingene jeg nesten liker best ved å bake brød - man kan få brukt opp rester. Her kan du være litt kreativ, men noen velprøvde klassikere er kokt ris, grøt (reduser evt. væskemengden noe), linser, bønner og forskjellige rotgrønnsaker (mos dem først). Det viktige er at restene er rene, det vil si uten sausesøl eller lignende. Du kan også kutte opp den siste gulostbiten og blande den inn i deigen, eller smuldre den på toppen.

Det er selvsagt mye annet som kan være godt å ha i brød - dette var det jeg kom på i farten, og jeg blir glad for tips.

2 kommentarer:

  1. Har du gjort mye spiring? Passer det virkelig i brød? Jeg har spiret bønner et par ganger, men sliter med å finne noe å bruke dem til utover salat. Prøvde spirede borlottibønner i gryterett, men synes ikke det fungerte så bra. Noen gode forslag eller oppskrifter?

    SvarSlett
  2. Jeg har ikke spiret så mye selv, og de gangene jeg har gjort har jeg brukt det PÅ brødskiva, men hvis man tørker spirene først og maler dem til mel er de visst fine og supernæringsrike i brød. Har tenkt til å eksperimentere litt med dette framover.

    SvarSlett