onsdag 13. april 2011

Appelsin- og gulrotmarmelade

Nå som det nærmer seg påske, passer det seg med en fin og oransje marmelade! I oppskriften jeg brukte står det at den egner seg som tilbehør til stekt kalkun, kylling eller skinke, men jeg synes den passer vel så bra på brødskiva.

Pleier du ikke å kjøpe økologiske appelsiner, bør du vurdere å gjøre det nå. Vanlige appelsiner sprøytes gjerne med farlige pesticider, hvorav 90 prosent sitter utenpå appelsinens skall. Kanskje ikke så farlig til vanlig, men nå skal vi faktisk bruke nettopp skallet.

Jeg brukte 300 g sukker, men synes den ble litt i overkant søt, så du kan nok med fordel kutte litt ned på mengden. Dessuten hadde jeg oppi noen spiseskjeer sitronsaft, for å få den litt syrligere.

Appelsin- og gulrotmarmelade

3-4 appelsiner
2-3 ss sitronsaft
500 g gulrøtter
300 g sukker (eller mindre)
1/2 ts kanel


Riv skallet på appelsinene og press ut saften. Her kan du bruke en fruktpresse av noe slag, eller bare presse med hendene, som jeg.


Er det steiner i appelsinene, tar du dem ut og pakker dem i et tynt klede med hyssing rundt. Steinene inneholder nemlig pektin, som hjelper marmeladen med å tykne. I mine appelsiner var det ikke en eneste stein, så jeg tilsatte litt pektin i pulverform (det kjøper du i matbutikken).



La saft, skall og steiner koke i 15 minutter. Tilsett deretter gulrøtter, sukker og krydder, og kok på lav varme i omtrent 20 minutter til.


Hell på varme, kokte glass. Snu dem opp ned til de har avkjølt seg litt, så danner det seg vakuum med et "svupp!"

Namnamnam.


1 kommentar:

  1. Supert. Kjøpte tilfeldig, for en god stund siden, Appelsin- og gulrotmarmelade. Glasset ble tomt og jeg husker ikke butikken hvor man solgte slik marmelade. Tenkte da at nettet sikkert hadde en oppskrift. Og det hadde du. Nydelig smak. Takk skal du ha.

    SvarSlett