mandag 4. april 2011

Møbelpolish du kan drikke

... i teorien, i alle fall.

I likhet med en del andre studenter har jeg et møblement med mye 50- og 60-talls tremøbler, enten fra loppemarked eller knabbet fra diverse slektningers loft og kjellere. Ikke noe galt i det, jeg liker stilen svært godt, men en del av dem har tydelige tegn på 50 års bruk, og trenger en puss med møbelpolish i ny og ne for å se freshe ut.

Vanlig møbelpolish inneholder masse dritt. Nå har jeg verken barn eller en særlig sterk trang til selv å tylle i meg innholdet i flaskene på rengjøringshylla, men hvis jeg kan velge mellom giftig og ikke-giftig, velger jeg det første.

Derfor var det med glede jeg leste at man kan lage møbelpolish av to ting du med stor sannsynlighet har i matskapet: Sitronsaft og olivenolje.

Jeg skred sporenstreks til verket, og resultatet ble over all forventning. Både sjenken og armlenene på sofaen i stua ble riktig pene, med en helt fantastisk glød. Hvorfor i alle dager noen kjøper vanlig møbelpolish er meg nå totalt uforståelig.

Sjenken før ...
... og etter!
Oppskriften er enkel: Bland olivenolje og sitron 50/50. Ikke lag for mye, den er ganske så drøy. Påfør deretter møbelet i treretningen (eller hva det nå heter) med en myk klut. Stryk eventuelt av overflødig olje med en tørr klut.

Armelenet på sofaen før ...
... og etter! Er det noen sak?

2 kommentarer:

  1. Fiberretninga heter det. Møblene ser fantastiske ut!

    SvarSlett
  2. Hei! Ble kjempe fint!:-) vet du hvilket tre det er?

    SvarSlett