lørdag 30. april 2011

Lørdagstur

De fleste som har vært litt rundt i verden, vil nok være enig med meg når jeg sier at Oslo ikke er en spesielt stor by. Det passer meg i grunn utmerket, da det også betyr at turen fra asfalt og butikker til dette:


tar rundt 20 minutter med trikk.

I dag pakket jeg ryggsekken, dro opp en trøtt bartenderkjæreste fra senga og plasserte oss begge på nevnte trikk. Det ble en tur slik lørdagsturer skal være -- ikke for lang, men akkurat så mange kilometer at middagen smaker ekstra godt når man kommer hjem.

Antrekket var selvfølgelig safarikjole - uunnværlig på både større og (kanskje helst) mindre ekspedisjoner.

Jeg har sett en del Brødrene Dal, hvis noen lurte.
Underveis spiste vi dessuten sjokoladekake, som er essensielt tilbehør på denne slags turer. Jeg lagde halv porsjon av Texas sjokoladekake (jeg har litt problemer med navnet -- er "Texas" genitiv?) i liten langpanne, med en glasurvariant med kokesjokolade.


Sjokoladekake à la Texas

200 g smør
2 dl vann
4,5 dl sukker
4 ss kakao
2 egg
1 ts bakepulver
5 dl hvetemel
1 dl rømme 

Ta fram en kjele og smelt smør, vann og sukker på svak varme. Ta kjelen av varmen og ha i kakao. Rør deretter inn ett egg av gangen. Sikt i mel og bakepulver, og avslutt med å blande i rømmen. Stekes i 45 minutter ved 180 grader.

100 g kokesjokolade
100 g smør
2-3 ss vann
100 g melis

Ha sjokolade, smør og vann i en kjele, smelt på lav varme. Ta kjelen av varmen og sikt inn melis mens du visper. Fortsett å vispe til glasuren er blank og fin.

Spre glasuren over avkjølt kake. Jeg forsøkte å få den jevn og fin, før jeg ga opp, og forsonet meg med at det tross alt er smaken som teller. Sett gjerne kaken litt i kjøleskap, og putt biter i en isboks eller lignende før du skal ut på tur. Prøv å riste minst mulig på boksen underveis. Spis på egnet rasteplass.



1 kommentar:

  1. Nam! Laget denne til en innend;rs bursdags grilling over helgen. Blir jo ikke skikkelig bursdag uten kake!
    Den ble utrolig god, tusen takk for oppskriften :D La resultatet ut p[ bloggen min og linket selvf;lgelig til din side :)

    http://julesthenorweegie.blogspot.co.uk/2013/06/texan-chocolate-cake.html

    Ha en super mandag - Savner innleggene dine! x J

    SvarSlett