mandag 18. april 2011

Sparetips: Ta sykkelen fatt!

Jeg befinner meg i Moskva denne uka, og vet ikke hvor mye jeg kommer til å blogge. Her er i alle fall et sparetips de færreste russere har fått med seg.

Det er på høy tid å gjøre klar sykkelen for sesongen. Hvordan du gjør det, kan du lese her. Hurra så godt det er å sykle igjen!

Siden jeg bor ganske nær sentrum av byen, når jeg de fleste steder innen Oslo-grensa på under en time. I veldig mange tilfeller er det faktisk raskere enn å reise kollektivt! I fjor lot jeg være å kjøpe månedskort i sommerferien, men i år tror jeg at jeg skal være litt hardcore, og helt droppe månedskort så lenge det er mulig å sykle. Hvis vi regner med at sykkelsesongen varer til oktober sparer jeg faktisk 2450 kr (hadde jeg ikke kunnet kjøpe studentkort ville det selvsagt vært enda mer). Attpåtil blir jeg sunn og sprek, og vil i mange tilfeller som nevnt spare tid! Slett ikke verst.

Har du ikke sykkel, eller orker du ikke å drasse rundt på den overalt, er det bysykkeltilbud i Oslo og Trondheim. Det betyr at du kan kjøpe et abonnement som gir deg tilgang til sykler på stativer rundt om i byen for en billig penge. Erfaringsmessig er dog sykkelstativene ofte tomme i utkantene av byen om morgenen når alle skal på jobb (men desto fullere i sentrum), og omvendt på ettermiddagen når alle skal hjem igjen. Om ikke annet kan det være en grei investering for dem som faktisk drar med seg sykkelen overalt - da slipper man nemlig å skilles fra sin sykkelløse venn om man av en eller annen grunn skal forflytte seg lengre strekninger.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar