onsdag 6. april 2011

Best før?

Jeg har tidligere skrevet en oppfordring om å spise opp maten din (du kan se dokumentaren jeg linker til i 10 dager til).

Nå har VG laget en oversikt over matvarers holdbarhet. Her står det hvilke varer du trygt kan spise etter utløpsdatoen. Som regel holder det jo faktisk å stole på sin egen lukte- og smakssans: Lukter og smaker det greit, er det gjerne det.

Det beste er dog å planlegge matlaging og innkjøp, titte i skap og se hva du har - kanskje trenger du ikke å handle i det hele tatt? Er du flink nok til det, trenger du knapt å tenke på utløpsdato.

2 kommentarer:

  1. Prøver å se dokumentaren, men som nordlending oppdratt til å spise opp alt jeg har på talerkenen og ikke kaste god mat blir jeg så iritert at jeg nesten ikke klarer å se den.

    Har aldri blitt dårlig av å skjære av muggen på osten eller leverposteien for så å spise, smaker som normalt.
    Men jeg spiser ikke muggent brød da muggtrådene går gjennom hele brødet.

    SvarSlett
  2. Nei, muggent brød er ikke spesielt bra. Jeg pleier å lage rundstykker som jeg fryser ned og tar opp etter behov, så slipper jeg problemstillingen.

    SvarSlett