fredag 7. oktober 2011

I rute

Disse energibarene inneholder nesten alt jeg liker best i hele verden: kokos, mandler, sitron og deilig vanilje! De er kjempefine å spise på lesesalen mot slutten av dagen når hodet begynner å bli litt tungt, eller som raskt energipåfyll rett etter trening. De er kun søtet med dadler, som i motsetning til sukker inneholder endel vitaminer og mineraler, og gir den bonusen at rutene henger bra sammen.


Ingrediensene kostet meg nøyaktig 62,4 kr. Da var alt unntatt mandler og vaniljestang økologisk. Av dette fikk jeg tolv ruter – det blir 5,2 kr per stykk. Det er mulig å lage dem billigere ved for eksempel å sløyfe vaniljestang (men det er veldig godt!). Jeg anbefaler å bruke økologisk sitron selv om det er fryktelig dyrt, om ikke annet for å slippe å få i seg de lumske giftstoffene man sprøyter på skallet til konvensjonelt dyrkede sitroner.

Oppskriften er forøvrig herfra.

Energiruter
med kokos og sitron
12 stykker

2 dl mandler
3 dl stenfrie dadler
2 dl kokosmasse
Skall fra en sitron
2 ss sitronsaft
Frø fra en vaniljestang
1 liten klype salt

Mal mandlene så fint du vil ha dem. Jeg synes det er godt med litt biter, og maler dem ganske grovt.

Ha malte mandler sammen med resten av ingrediensene, og miks det sammen til en masse (jeg brukte stavmikser). Klem massen utover en liten langpanne, omtrent 15x30 cm. La det stå kjølig en stund før du deler opp i biter.

Oppbevares i kjøleskap.

Ta med en i matpakka, så er du forberedt når sjokoladeutvalget i kantina begynner å friste.

2 kommentarer:

  1. Oi, disse høres kjempedeilige ut! Men skal de stekes, eller bare "lufttørke"?

    Vet du hvor man kan få kjøpt Liquid Smoke og Tahini i Stavanger?

    SvarSlett
  2. Egentlig ingen av delene, de henger ganske godt sammen av seg selv, men de "stivner" litt i kjøleskapet. Det går sikkert an å prøve å tørke dem på 40 grader eller noe, men jeg vet ikke om det har noen hensikt eller det blir noe bra.

    Er dessverre veldig lite kjent i Stavanger, så kan ikke komme med konkrete tips, men de har ofte tahini i innvandrersjapper (her i Oslo har de det faktisk på min lokale Kiwi!). Hvis ikke kan du lage det selv av sesamfrø -- jeg innbiller meg at det er ganske lett. Liquid smoke har jeg ikke noen bestemte idéer til, men hvis du ikke finner det i noen fysiske butikker, vet jeg at mange kjøper det på iherb.com.

    SvarSlett