fredag 28. oktober 2011

Søtpotetsuppe

Etter gårsdagens middag var det igjen både ovnsbakte søtpoteter og nøttevinaigrette. Jeg fulgte tipset fra Var rädd om maten, og lagde suppe! 

Jeg hadde igjen omtrent 350 gram søtpotet fra i går, så jeg brukte det i suppa. Det er selvfølgelig mulig å tilsette en gulrot eller annen rotfrukt for å drøye, men da må du koke den mør etter at buljongen er tilsatt. Dette gjelder selvfølgelig også hvis du bruker rå søtpotet som utgangspunkt.

I kokeboka ble det egentlig foreslått at man skulle lage en slags pesto av vinaigretten ved å tilsette basilikum og parmesan, men jeg syntes den var god nok som den var. Det sto også at man skulle ha oppi fetaost i suppa, men jeg hadde bare chèvre, så da brukte jeg det.


Søtpotetsuppe
2 porsjoner

1 liten løk
1 hvitløksfedd
5 dl buljong
350 g ovnsbakt søtpotet
Vann
Salt og pepper

Chèvre

Hakk løk og hvitløk, og stek det i litt olje i en kjele. Ha i buljongen og kok opp. Ha i søtpotet og miks suppa jevn med en stavmikser. Spe eventuelt med vann til passende konsistens. Varm opp suppa og smak til med salt og pepper.

Ha suppa i en skål, smuldre over chèvre og ha oppi litt nøttevinaigrette. Server med et rundstykke.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar