torsdag 1. desember 2011

1. desember: Ekte vaniljesukker

Hver dag i desember fram til juleaften vil søsteren min og jeg komme med tips til en hyggelig julegave du kan lage selv til en overkommelig pris. De andre lukene i Studenterhjemmets julegavekalender finner du her. Dagens tips kommer fra Jamme.

Det såkalte vaniljesukkeret man får i butikken er stort sett bare tull og tøys: Det er laget av kunstig framstilt vanillin, uten et snev av ekte vanilje. Vaniljesukker laget av ekte vaniljestang smaker tusen ganger bedre, og er en kjempefin gave å få – og tilfeldigvis er det veldig lett å lage også.

Dette kan være en ganske billig gave – bruker du billigste sukker og billigste vaniljestang blir prisen omtrent 16 kroner. Hvis du ikke er fryktelig blakk kan du jo spandere en litt finere vaniljestang og bedre sukker (for eksempel økologisk), men husk at sukkeret ikke bør ha noen særlig egensmak – her er det vaniljen som står i fokus!

Ekte vaniljesukker

200 g sukker (gjerne finkornet)
1 vaniljestang


Del vaniljestangen i biter.


Finmiks vaniljestang og sukker med stavmikser eller lignende.


Sikt sukkeret, og ha det på et glass.

Sånn, nå kan du krysse av en gave på lista!

3 kommentarer:

  1. Aller billigst for vaniljestang er det på Asiamat-butikker! :)

    SvarSlett
  2. Ja, det stemmer nok!

    Men jeg kan også anbefale å kjøpe i bulk på nett. Jeg kjøpte et kvart pound (omtrent 30 stk) for en hundrings eller så, og de var til og med økologiske. I kjøleskapet holder de seg godt, og hvis man sliter med å bruke dem opp, er det jo ikke akkurat noe problem å prakke dem på venner og kjente.

    SvarSlett
  3. Eller så kan man kjøpe dem med seg om man er på ferie i (billige) utland. Jeg var på Zanzibar i sommer, hvor de produserer krydder, og kjøpte med meg en haug med vaniljestenger. Så det blir definitivt vaniljesukker i gave fra meg denne jula!

    SvarSlett