tirsdag 6. desember 2011

6. desember: Hjemmehekla tøfler

Hver dag i desember fram til juleaften vil søsteren min og jeg komme med tips til en hyggelig julegave du kan lage selv til en overkommelig pris. De andre lukene i Studenterhjemmets julegavekalender finner du her. Dagens tips kommer fra Jamme.

Varme føtter er gull verdt, og med disse tøflene på bena kan mottakeren kanskje senke innetemperaturen litt og spare massevis på strømutgifter! Ikke verst for en knapp hundrings. De er så enkle å hekle at jeg vil tro de fleste kan klare dem, og med så tykt garn går det dessuten så fort at du bør være ferdig i god tid til jul.


Oppskriften jeg har brukt er fra Drops (duskene på bildet i linken er valgfrie, bare sånn at du vet det). De har også instruksjonsvideoer, og jeg har linket til dem hver gang det kommer noe nytt. Dermed skulle det være helt overkommelig også om du aldri har tatt i en heklenål! Oppskriften her er tilpasset med tanke på dem som helst vil ha det inn med teskje, så om du kan hekle fra før, kan du jo bare sjekke ut oppskriften i linken.

Garnet som er brukt er Drops Eskimo. I oppskriften står det 200 g, altså fire nøster, men jeg klarte meg med 3, og da heklet jeg den største størrelsen. Hekler du største størrelse kan det nok lønne seg å kjøpe fire for sikkerhets skyld. I tillegg trenger du en heklenål. Det står oppgitt at du skal bruke størrelse 8 i oppskriften, men jeg vet at jeg hekler litt stramt, så jeg brukte størrelse 9.

Størrelsene er 35/37 (38/40) 42/44 – altså: Skal du hekle tøfler i størrelse 36 forholder du deg til tallet som står først i oppskriften, for størrelse 37 er det tallet i midten som gjelder.

1. omgang: Hekle 3 luftmasker (lm) og sett dem sammen i en ring med en kjedemaske (kjm) i første lm. Dette blir tuppen av tåen.








2. omgang: Hekle 1 lm, og så 5 (5) 6 fastmasker (fm) om ringen. Da stikker du heklenåla inn i hullet i midten av maskene i stedet for inn i fastmaskene fra andre omgang. Avslutt med en kjm i den første lm.








3. omgang: Hekle 2 fm i hver fm fra forrige omgang. Da får du 10 (10) 12 masker.









4. omgang: Hekle 1 fm i 1. fm fra forrige omgang, og 2 fm i 2. fm. Gjenta 5 (5) 6 ganger, altså omgangen rundt. Vær flink med tellinga! Du skal nå har 15 (15) 18 masker. 
5.–7. omgang: Hekle 1 fm i hver fastmaske i 3 omganger. Det vil si at du skal hekle totalt 45 (45) 54 masker i løpet av disse omgangene

Nå skal det begynne å se omtrent sånn ut.
8. omgang: 1 fm i 1. og 2. fm, 2 i 3. fm. Gjenta 5 (5) 6 ganger, altså omgangen rundt. Da får du 20 (20) 24 masker.

Så fortsetter du å hekle 1 fm i hver fm, helt til tøffelen måler 11 (13) 14 cm – eller så lang at den passer mottakerens fot helt fram til ankelen.


Nå hekler du 1 lm, før du snur arbeidet og hekler tilbake andre veien, med 1 fm i hver fm. Da får du en åpning, og det er her foten skal oppi. Fortsett å hekle fram og tilbake, med 1 lm på begynnelsen av hver runde, til åpningen måler omtrent 22 (25) 28 cm.


Til slutt hekler du sammen hælkanten bak, klipper tråden og fester den.

Nå kan du hekle et skaft hvis du vil. Da hekler du først en runde kjm i åpningen på tøffelen (ta opp masker sånn noenlunde jevnt rundt åpningen). Hekle 1 lm, snu og hekle fm tilbake. Fortsett med et par omganger fm, med 1 lm på begynnelsen av hver runde, til du synes det er passe langt. Klipp tråden og fest den.


Voila! Nå må du bare hekle den andre tøffelen.

Har du noen spørsmål, er det bare å spørre i vei. Jeg er ingen hekleekspert, men det betyr kanskje at jeg kan forklare fra et amatørperspektiv!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar