fredag 9. desember 2011

9. desember: Biscotti

Hver dag i desember fram til juleaften vil søsteren min og jeg komme med tips til en hyggelig julegave du kan lage selv til en overkommelig pris. De andre lukene i Studenterhjemmets julegavekalender finner du her. Dagens tips kommer fra Jamme.

Biscotti er kanskje ikke blant de tradisjonelle julekakene her til lands, men jeg har et bes-temt inntrykk av at de italienske godbitene er blitt en del av julebaksten i stadig flere hjem. Og det er jo ikke så rart! Ikke bare er de deilige, sprø og passer perfekt til kaffen, de kan også varieres i det uendelige.

Denne varianten med vanilje og appelsin synes jeg er akkurat passe julete.

Biscotti
Omtrent 30 stykker

100 g mykt smør
1,5 dl sukker
2 ts ekte vaniljesukker
1 egg
150 g grovhakkede mandler
1 ss revet appelsinskall
3,5 dl hvetemel
1 ts bakepulver


Visp smør, sukker og vaniljesukker luftig, før du rører inn egget. Vend inn mandler og appelsinskall, og arbeid mel og bakepulver inn til slutt, så du får en deig. Del deigen i tre og trill lengder som trykkes litt flate (men ikke så mye som jeg har gjort på bildet, de flyter ganske mye ut) på et bakepapir. Stek ved 200 grader til de er gylne, omtrent 10 minutter.


La lengdene avkjøle seg noen minutter (men ikke for lenge, da blir de harde) før du skjærer dem opp på skrå til små kaker. Legg dem på stekeplata med snittflaten opp, og tørk dem i ovnen ved 50 grader i ca 45 minutter.


Ha dem på et fint glass eller en pen kakeboks, og gi dem til bestefar så han har noe å knaske på til ettermiddagskaffen! De er også kjempefine å ha med til vertskapet hvis du er så heldig at du er blitt invitert på selskap i romjula.

1 kommentar:

  1. Kjempe fin julekalender, jeg følger med hver dag :)

    SvarSlett