mandag 19. desember 2011

19. desember: Hjemmelaga knekkebrød

Hver dag i desember fram til juleaften vil søsteren min og jeg komme med tips til en hyggelig julegave du kan lage selv til en overkommelig pris. De andre lukene i Studenterhjemmets julegavekalender finner du her. Dagens tips kommer fra Kristine.

Knekkebrød er en gammel hit i bloggverdenen, og ikke uten grunn. Hjemmelaget knekkebrød er kjempegodt, og en fin, sunn og holdbar gave. Jeg har kommet fram til at det viktigste for å få gode knekkebrød er å passe på å ikke steke dem ved for høy temperatur. Brente knekkebrød er ikke noe godt. Dessuten synes jeg de blir best når jeg bruker omtrent halvparten mel i deigen. Da er det lettere å få jevne knekkebrød. Knekkebrød med bare nøtter og frø er godt, men blir for meg mer som snack å regne heller enn brød. Jeg foretrekker dessuten av knekkebrødene er skikkelig tynne, slik de ikke blir harde og vanskelige å spise.

Når det gjelder smakstilsetninger er det derimot ingen begrensninger! Hva med soltørkede tomater og urter? Honning, tørka eple og kanel? Kokos og krydder? Eller lag ett brett av hver, og gi en kombo-gave! Så kan mottakeren selv finne ut hvilken han/hun synes er best! Det hadde jeg tenkt til å gjøre, men med prosjektoppgave som skal leveres om noen få dager ble det litt dårlig tid, så det får holde med varianten med soltørka tomater og urter.


Knekkebrød med soltørka tomater og urter
1 brett

1 dl linfrø, knust eller malt
2 dl havregryn,
halvparten grovmalt i en kaffekvern
1 dl sammalt mel
3 dl vann
5 soltørka tomater, hakka
2 ts tørka urter
(basilikum, oregano og rosmarin)
1/2 ts salt
Gresskarkjerner og solsikkefrø til pynt

Bland sammen alle ingrediensene og ha over i på en godt smurt stekeplate. Bre utover med en slikkepott, pass på å få det helt jevnt. Dryss over solsikkekjerner og gresskarfrø og press dem godt ned i deigen. Stek på 150 grader i en time. Etter 10 minutter tar du brettet ut av ovnen og deler opp knekkebrødene med et pizzahjul. Jeg deler opp i 4 stk på tvers og 3 på langs, slik at jeg får 12 avlange knekkebrød av ett brett.

Når knekkebrødene er ferdige kan du godt putte dem over på en rist, som du setter tilbake i ovnen på 50 grader og ovnsdøra på gløtt. På denne måten blir knekkebrødene ordentlig sprø!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar