søndag 11. desember 2011

11. desember: Nøtte- og sjokoladepålegg

Hver dag i desember fram til juleaften vil søsteren min og jeg komme med tips til en hyggelig julegave du kan lage selv til en overkommelig pris. De andre lukene i Studenterhjemmets julegavekalender finner du her. Dagens tips kommer fra Kristine.

Mangler du fortsatt julegaver? Ikke fortvil! Dette nøtte- og sjokoladepålegget kommer til å slå an hos søtmomser i alle aldre. Og hvis du er ferdig med julegavene kan du jo lage pålegget allikevel, og spise opp hele glasset på egenhånd!

Sjokoladepålegg er ikke noe du vanligvis finner i kjøkkenskapet hos meg. Sjokoholiker som jeg er er ikke dette fordi jeg ikke liker sjokoladepålegg, nei tvert imot. Siden Nugatti og lignende har omtrent samme næringsinnhold som vanlig sjokolade, har jeg funnet ut at jeg heller vil spise sjokolade og holde meg unna pålegget.

Dette pålegget her kan derimot spises med god samvittighet. Siden det består av nøtter og dadler er det relativt energirikt, men på en bra måte. Dessuten er det veldig godt! Jeg har laget det både med hasselnøtter og med mandler, og begge deler fungerer. Mandler gir en litt marsipanaktig smak, mens det med hasselnøtter smaker mer som ordinært sjokoladepålegg.

Carob-pulver kjøpes på helsekostbutikk, og bør ikke sløyfes fra oppskriften.

Nøtte- og sjokoladepålegg

120 g hasselnøtter eller mandler
140 g dadler
2 ss bakekakao
2 ss carob-pulver
1 dl + 2 ss vann

Legg nøttene på en stekeplate og rist dem i ovnen på 175 grader i omtrent 15 minutter. Da blir de lettere å male opp.


Kjør deretter nøttene i en kjøkkenmaskin eller en kvern til de er helt finmalt. Hvis du bruker kjøkkenmaskin kan du godt tilsette halvparten av vannet, da går det lettere. La nøttene gå til de er blitt til nøttesmør, eller iallefall veldig finmalt.


Bland deretter inn dadlene og la kjøkkenmaskina gå til de også er finmalte og har blandet seg godt ed nøttene. Tilsett så kakao, carob og vann og rør det hele sammen. Når alt er blandet kan du tilsette mer vann hvis du ønsker en mer flytende konsistens.


Oppbevares i kjøleskapet. Jeg har forsøkt å teste holdbarheten flere ganger, men ender alltid opp med å spise opp hele glasset før det rekker å bli dårlig. Rekorden min hittil er tre uker, så pålegget holder seg iallefall lenger enn det!

2 kommentarer:

  1. Hva ER carob-pulver? tenkte å lage nå, har alt untatt dette pulveret hjemme.

    SvarSlett
  2. Carob er fruktbelgene fra Johannesbrødtreet, og brukes ofte som kakao-erstatning fra folk som av en eller annen grunn ikke bruker kakao. Carob smaker imidlertid ikke helt som kakao, det er søtere og mer karamellaktig. Du kjøper det som sagt på helsekostbutikken.

    Den første gangen jeg prøvde å lage sjokoladepålegg brukte jeg bare kakao, og det ble veldig sterkt. Carob er mildere, og gjør sjokopålegget mye bedre, rett og slett!

    SvarSlett