torsdag 22. desember 2011

22. desember: Ølkorkøredobber

Hver dag i desember fram til juleaften vil søsteren min og jeg komme med tips til en hyggelig julegave du kan lage selv til en overkommelig pris. De andre lukene i Studenterhjemmets julegavekalender finner du her. Dagens tips kommer fra Kristine.

Det er ikke riktig ølkorker, men julebruskorker
fungerer fint det også.
I sommer var jeg på Zanzibar og der var det ølkorkøredobber til salg på et hvert gatehjørne. Superenkelt, og grunnen ganske kult. Helt siden jeg kom tilbake har jeg tenkt jeg skulle prøve å lage mine egne, men inntil nå har det aldri blitt noe av. Litt fordi jeg har hatt annet å gjøre, men mest på grunn av hammern.

Man burde nemlig ha hammer for å lage disse, og de gangen jeg har tenkt at "nå skal jeg sannelig lage ølkorkøredobber" så har hammeren som vi har i kollektivet vært umulig å oppdrive. Situasjonen var ikke noe annerledes idag, men nå var jeg fast bestemt på å lage øredobbene, og satte igang en leteaksjon. Etterhvert som skuffer ble endevendt og skap snudd på hodet, ble det imidleritid klart at hammeren måtte befinne seg på det stedet jeg mest fryktet. Den plassen der gulvet sist ble sett en gang tidlig i november (eller var det oktober?), og hvor det drives oppdrett av hybelkaniner i stor skala. Soverommet mitt altså.

Jeg endte opp med å lage hull i korkene for hånd med en skrue. Men hvis du har en hammer, så er nok det å foretrekke.

Ørekroker koster 30 kroner for 5 par på Panduro. Ølkorker er det sjelden noe problem å finne i studenterhjem.

Du trenger
To ølkorker
(eller bruskorker)
To ørekroker
Hammer
Liten spiker
Eventuelt en liten tang

Bank ut kanten på korken med hammer eller tang. Bruk hammer og spiker til å lage et lite hull i korken. Fest ørekroken til ølkorken. Ferdig! Det går an å legge inn ekstra ledd mellom kork og ørekrok, med det funker greit uten også.

Jeg ønsker meg forresten hammer til jul.

1 kommentar:

  1. Hjelpes. Det hjelper ikke at det er billig når det ser ut som skrot. Jeg hadde blitt skuffet om jeg fikk sånne til jul.

    SvarSlett